bannerPos

Økokampagne styrker mejeriers salg i Kina

Som led i Mejeriforeningens kampagne, Økologi i Kina 2020-2022, serverede Arla Foods, Thise Mejeri og Dairy of 1888 smagsprøver på FHC-messen i Shanghai. 35.000 indkøbere besøgte messen.
19-11-2020 13:57

Trods coronaudfordringer gavner Mejeriforeningens kampagne »Økologi i Kina 2020-2022« både afsætningen og viden om dansk økologi i Kina. Det mener de tre mejerier, der er med i fremstødet.

Selv om hele verden efterhånden mødes i Teams og Zoom, holdes der stadig fysiske arrangementer – med corona-forbehold – med tusindvis af gæster og dansk deltagelse rundt omkring på kloden.

Et eksempel herpå er sidste uges FHC, en stor foodservice-messe i Shanghai med over 35.000 indkøbere fra Kinas catering- og restaurationsbranche.

Blandt udstillerne var Dairy of 1888 – Them Andelsmejeris internationale selskab, hvis landechef i Kina, Vincent Chen, kalder deltagelsen i FHC for en succes:

- Der var stor interesse for vores økologiske mælkepulver, hvis salgskurve længe har været opadgående, og oste i luksussegmentet.

Kinesisk fokus

På FHC-messen var Arla Foods og Thise Mejeri også repræsenteret på en stand, der var organiseret af Mejeriforeningens EU-støttede kampagne »Økologi i Kina 2020-2022«.

Tiltaget har et budget på 30 millioner kroner og handler om at promovere økologiske mejeriprodukter fra Danmark ad forskellige kanaler.

På en tidligere messe i Shanghai fik Vincent Chen 50 procent flere ordrer end forventet på økologisk mælkepulver fra indkøbere fra Kinas detailhandel.

- Det er meget positivt. Kineserne har stort fokus på sunde fødevarer, som økologi forbindes med. Det gavner vores produkter, siger Vincent Chen.

Peter Pedersen, chef for Thise Mejeris salg i Kina, er enig:

- Vi får et værdifuldt løft af økologikampagnen. Selv om dens start blev forsinket af den første coronabølge i marts, var timingen perfekt, fordi krisen forstærkede kinesernes interesse for sundhed og økologi.

I kraftig vækst

Desuden hæfter Peter Pedersen sig ved, at mange andre europæiske lande på grund af coronakrisen har aflyst deres engagementer i kampagnen.

- At vi stadig er aktive, får danske mejeriprodukter til at fremstå som »økologi fra EU«. Det kan vi bare være glade for.

Økologisk modermælkserstatning er i kraftig vækst. Det kan mærkes hos Arla Foods, der sidste år fordoblede sin afsætning på området. Fremgangen fortsætter i år, oplyser Arlas direktør for »Early Life Nutrition« (børneernæring), Frede Juulsen.

mip

Russiske afgrøder befinder sig i en elendig tilstand

Kvaliteten af de russiske vinterafgrøder er ikke alt for god. Ligesom Australien er Rusland en af verdens største spillere på eksportmarkedet for hvede, og det er netop den elendige tilstand for de russiske hvedeafgrøder, der forklarer, hvorfor hvedeprisen og afgrødepriser som sådan holder sig godt oppe, til trods for de gode perspektiver for den australske hvedeproduktion.

Efterspørgslen efter australsk hvede er stærk

I går skrev jeg om udsigten til en stor australsk hvedeproduktion. En af de største, landet har præsteret historisk set. Men efterspørgslen efter australsk hvede er ligeledes stor og hvedeprisen »down under« holder sig godt oppe til trods for de gode udsigter for den nye australske hvedehøst.

Fede svin leverer varen

Tykke og velpolstrede polte er tilsyneladende bedre polte – men de må ikke blive for tunge.

- Bare vi kunne få mere jord

Der er tydeligvis orden i tingene hos Lars Philipson, der har de perfekte forhold som planteavler på en fed, midtsvensk jord.

I Sverige er der få og rimelige regler

Rimelige. Sådan vurderer Lars Philipson de statslige miljøregler for det svenske markbrug. Han kan derfor ikke umiddelbart pege på nogen regulering, som han gerne så fjernet.

Regeringen vil have gravet de døde mink op igen

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) fortæller, at Fødevarestyrelsen er ved at finde ud af, hvordan man skal håndtere de døde mink fra de to massegrave, som i sidste måned blev oprettet ved Karup og Holstebro.
Side 1 af 1988 (39754 artikler)Prev1234567198619871988Next